Spring naar content

SEO toepassen, hoe verover je Google

SEO toepassen? Dit is niet meer weg te denken in de wereld van B2B. Want het is nu eenmaal simpel, hoe beter je SEO, hoe beter Google je vindt en hoe hoger je uiteindelijk komt te staan in de zoekresultaten. En dat is wat we willen. Want hoe hoger jouw bedrijf staat, hoe sneller bezoekers naar jouw website genereren.
Als het heel simpel was geweest, waren er geen mensen nodig in het vakgebied Online Marketing die zich expliciet richten op SEO. Maar nu is de vraag: waarom is SEO zo belangrijk voor jouw bedrijf en hoe werkt zoekmachineoptimalisatie eigenlijk? Hieronder leg ik uit hoe je een SEO-professional word.

Wat is SEO?

Om Google te willen veroveren met SEO zullen we wel moeten weten wat het is. Search Engine Optimization (SEO), ofwel zoekmachineoptimalisatie, is het onderdeel die zich inspant om de zichtbaarheid in de organische resultaten van Google te verhogen. Makkelijker gezegd, als bezoekers een zoekwoord gebruiken die relevant is voor jouw website zorgt Google ervoor dat jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google verschijnt.

Mis nooit een update.

Een relevante nieuwsbrief of aansprekende e-mailmarketing actie wordt goed gelezen en leidt al snel tot nieuwe business. In ons krachtige eigen e-mailsysteem kunnen we ontwerpen, schrijven, versturen, automatiseren en analyseren.

    Schrijf je in en ervaar ons krachtige eigen e-mailmarketing systeem.

    Een goede SEO is het halve werk

    Als bedrijf wil je vaak maar één ding. Zo veel mogelijk bezoekers naar jouw website genereren. Daarvoor is zoekmachineoptimalisatie belangrijk. Search Engine Optimization staat erom bekend dat je geen kosten per klik betaald. Dat is natuurlijk heel gunstig voor jouw bedrijf. Maar dat betekent niet dat SEO daadwerkelijk gratis is. Om hoog in de organische zoekresultaten van Google te verschijnen zul je veel tijd moeten investeren. Denk daarbij aan investeren in contentmarketing en in een goede strategie. Een goede SEO biedt een groot voordeel want, des te hoger jouw positie in Google, des te hoger de bekendheid en vertrouwen in jouw bedrijf en des te hoger jouw leads.

    Hoe werkt SEO?

    Nu we weten wat SEO is en waarom SEO een essentieel onderdeel is van je marketing. Is er nog een belangrijke vraag die we moeten beantwoorden. Naar welke factoren moet ik kijken om mijn SEO goed te optimaliseren?
    Bij zoekmachineoptimalisatie ga je kijken naar on-page factoren, off-page factoren en de zoekmachineresultatenpagina. Als je weet wat deze 3 factoren inhouden zal het uitzoeken van de juiste SEO makkelijker worden.

    SEO toepassen: On-page factoren

    De on-page factoren ofwel hetgeen waar je als marketeer of webdesigner invloed op hebt. Dit zijn namelijk de factoren die je zelf kan aanpassen of verwerken. Een belangrijke factor zijn je headings. Makkelijker gezegd: het gebruiken van koppen tussenkoppen op jouw website. Met een goede kop en tussenkop zullen bezoekers sneller naar jouw webpagina gaan. Wat daarna belangrijk is, is de inhoud van je pagina. Al zal een zoekwoord als ‘SEA’ een goed zoekvolume hebben. Wanneer jouw inhoud daar niet op aansluit zal Google jouw tekst zien als irrelevant. Het is ook aan te raden om interne links toe te voegen aan jouw website. Interne links kunnen de vindbaarheid van jouw content in zoekmachines verbeteren, maar zijn ook belangrijk voor een positief effect op de gebruikerservaring. Je kunt je zoekwoorden ook vermelden in de URL van de website. De benaming van de URL maakt jouw website overzichtelijk. Om meer structuur te brengen aan jouw website is het belangrijk om een sitemap te maken. Door een sitemap kan Google jouw website snel indexeren.

    De nultothonderd checklist voor on-page factoren!
    • Gebruik voldoende zoekwoorden en synoniemen in je tekst.
    • Gebruik zoekwoorden in je Title-tag.
    • Gebruik niet te veel zoekwoorden in je tekst.
    • Gebruik de juiste zoekwoorden in je headers.
    • Maak de URL duidelijk met de juiste zoekwoorden erin.
    • Zorg dat je een sitemap aanmaakt.

    SEO toepassen: Off-page factoren

    De off-page factoren zijn de factoren die gaan over hoe vaak jouw website bezocht word. Het zou perfect zijn als we dit zelf in de hand hadden, maar dit is helaas niet het geval. Hoe werken off-page factoren? Deze factoren worden bepaald door het aantal externe links naar de webpagina en de aandacht die jouw bedrijf krijgt op Social Media. Nu vraag je je misschien af: wat zijn externe links? Dit kan ik je makkelijk uitleggen. Eigenlijk is het niks meer dan het aantal links die van andere websites naar jouw website leiden.

    SEO toepassen: Zoekmachineresultatenpagina

    Als laatste hebben we de zoekmachineresultatenpagina. Deze pagina noemen we ook wel de Search Engine Ranking Page (SERP). Het is belangrijk om een goede titel en meta description toe te voegen aan jouw zoekmachineresultatenpagina. De titel geeft aan waar jouw webpagina over gaat. En een meta description geeft een bezoeker meer informatie over wat er verwacht kan worden als er op de link geklikt word. Als jouw titel en meta description perfect aansluiten bij de behoefte van een bezoeker, zal deze bezoeker naar jouw website genereren. Bovendien zorgen Titels en Meta descriptions er ook voor dat Google jouw beter kan vinden. En dit zorgt voor een betere positie in de organische zoekresultaten.

    Wanneer maak jij een start om een hoge positie in google te verkrijgen? nul tot honderd kan je daarbij helpen.

    Nieuwsgierig geworden?

    Wij vertellen je graag over de
    mogelijkheden.

    Neem contact op