Spring naar content

Dit is het verschil tussen missie, visie en een strategie

Missie, visie en strategie. Wat betekenen deze begrippen eigenlijk? En hoe formuleer je een missie, visie of een strategie? De missie en visie vormen namelijk het fundament van de juiste strategie. En jouw strategie goed voor ogen hebben is belangrijk. Waarom? Omdat je jouw strategie gebruikt bij al je bedrijfsactiviteiten. Na het lezen van deze blog weet jij wat het verschil is tussen een missie, visie en een strategie.

Mis nooit een update.

Een relevante nieuwsbrief of aansprekende e-mailmarketing actie wordt goed gelezen en leidt al snel tot nieuwe business. In ons krachtige eigen e-mailsysteem kunnen we ontwerpen, schrijven, versturen, automatiseren en analyseren.

    Schrijf je in en ervaar ons krachtige eigen e-mailmarketing systeem.

    Wat is een missie?

    In de missie omschrijf je de identiteit van jouw bedrijf. Je beschrijft datgene wat je als bedrijf naar buiten wil dragen. Ofwel waarom doe je wat je doet? Hoezo wil je dit zo graag? Bij het formuleren van jouw missie moet je er rekening mee houden dat je je missie concreet formuleert, maar dat er altijd ruimte is om aspecten binnen jouw bedrijf aan te passen. Stel je voor dat je een goede missie hebt geformuleerd, maar na een aantal maanden bedenkt dat je iets wilt aanpassen in jouw bedrijfsactiviteiten. Vervolgens kijk je naar je missie en merk je dat in je missie iets heel anders geformuleerd hebt. Dan zul je ervoor moeten kiezen om jouw missie aan te passen. Want als je wilt blijven groeien zullen er veranderingen plaatsvinden in jouw bedrijfsactiviteiten. Belangrijk is dus om tijdens het formuleren jezelf af te vragen of jouw missie breed genoeg is. Uiteindelijk zul je ervoor moeten zorgen dat je een missie formuleert die een aantal jaren standhoud. Je missie is namelijk het bestaansrecht van je bedrijf.

    Hoe formuleer je de missie?

    Nu je weet wat een missie is, is het belangrijk om je missie goed te formuleren. Daarbij geef je antwoord op vragen als:

    • Waarom heb ik mijn bedrijf opgericht?
    • Waar geloof je in?
    • Welke behoefte vervult jouw bedrijf?
    • Wat zijn jouw unique selling points?
    • Wat doet jouw onderneming?
    • Wat zijn jouw kernwaarden?

    Vergeet niet dat jouw missie specifiek moet zijn en vooral moet motiveren. Wanneer je de missie hebt omschreven is het van belang om jouw mission statement ook duidelijk te formuleren.

    Mission statement

    In je mission statement beschrijf je de missie. Ook formuleer je de ondernemingsdoelen. Hierbij geef je antwoord op de vraag: Wat wil je bereiken? En als laatste geef je een beschrijving van de waarden waaruit jouw bedrijf handelt. Daarbij denk je na op welke manier je dat wil gaan bereiken?

    Wat is een visie?

    Bij je visie omschrijf je hoe je jouw bedrijf in de toekomst ziet. Jouw visie geeft weer hoe jij je over een aantal jaar wil positioneren. Wat is nu precies jouw toekomstdroom. Hoe zie je het bedrijf over een aantal jaren voor je? Eigenlijk kun je zeggen dat jouw visie weergeeft wat de ideale situatie zal zijn als je jouw missie zou behalen. Jouw visie word ook wel jouw droomscenario genoemd. Het geeft aan waar jouw bedrijf voor staat. En wat jouw bedrijf anders maakt dan dat van de concurrent.

    Hoe formuleer je een visie?

    Je visie formuleren kan een lastige klus zijn. Met deze hulpvragen helpen we jouw op weg bij het formuleren van jouw visie.

    • Wat zijn je kernwaarden?
    • Wat wil je graag bereiken?
    • Welke doelen heb je in de toekomst?

    Missie en visie: wat is het verschil?

    Misschien heb je het idee dat missie en visie grotendeels overeenkomen. Maar er zit een duidelijk verschil tussen deze twee begrippen. Een missie richt zich namelijk op datgeen wat je vandaag de dag zou willen bereiken. Wat doet jouw bedrijf en wat betekent dit voor de omgeving. De visie richt zich juist op de toekomst. Wat wil je in de toekomst bereiken? Het is dus belangrijk om jouw missie en visie goed te formuleren.

    Wat is strategie?

    Een strategie is een plan die je als bedrijf maakt om je te onderscheiden van jouw concurrenten. Voor elke afdeling in jouw bedrijf kan een andere strategie voor succes zorgen. Wat vast staat is dat een strategie een plan voor langetermijn is. Daarbij geef je antwoord op vragen as: Hoe ga je je doel bereiken? Welke middelen heb ik tot mijn beschikking? Ga ik voor een push- of pull benadering. Wie is mijn doelgroep? Welke prijs ga ik hanteren? Maar voordat je weet welke strategie je moet hanteren, moet je eerst een stappen terug. Je bekijkt eerst wat je missie en visie is en gaat vervolgens een strategie hiervoor bedenken. Zo weet je zeker dat je een strategie implementeert die leidt tot meer succes.

    Nieuwsgierig geworden?

    Wij vertellen je graag over de
    mogelijkheden.

    Neem contact op