Spring naar content

Gebruiksvriendelijkheid van een website: het is belangrijk

Gebruiksvriendelijkheid van een website. Google vind dit een steeds belangrijker aspect. En in 2021 is het zelfs zo dat Google als allereerste kijkt naar de Usability van je website. Want hoe gebruiksvriendelijker je website is, hoe groter de kans dat bezoekers op je website blijven. En hoe hoger je positie in SEO zal zijn.

Nieuwsgierig geworden?

Wij vertellen je graag over de
mogelijkheden.

Neem contact op

Wat is Gebruiksvriendelijkheid?

Gebruiksvriendelijkheid wordt in het Engels ook wel ‘’Usability’’ genoemd. Stel je even voor: Je wilt een product of dienst kopen en je gaat op internet op zoek naar het juiste product of dienst. Vervolgens kom je op een website, deze website is enorm traag en laad niet snel. Wat ga je dan doen? Lang wachten of snel naar een website die wel een snelle laadtijd heeft? Ik denk dat je sneller een product of dienst koopt op een website waar de laadtijd snel is dan bij een website waar je ellendig lang moet wachten voordat de pagina laad. En dit heeft alles te maken met de gebruiksvriendelijkheid van een website. Stel je hebt een e-commerce website. Dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk conversies maken en omzet draaien. Misschien dat je je nu dan afvraagt hoe kan ik dit verhogen? Ga voor jezelf maar eens na hoeveel stappen jij zelf als bezoeker wilt maken om een product of dienst te kopen op een website. Waarschijnlijk vind je fijn dat een website zo gebruiksvriendelijk is dat het eigenlijk heel simpel is om je product of dienst te bestellen. Ook dit heeft te maken met Usability. Hoe meer stappen in het aankoopproces, hoe lager de gebruiksvriendelijkheid van je website zal zijn.

Website gebruiksvriendelijk maken

Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk? Wanneer je de website van jouw bedrijf gebruiksvriendelijk gaat maken, kun je meenamen dat bezoekers eigenlijk moeten kunnen navigeren zonder daarover na te denken. Het is dus belangrijk dat de navigatiestructuur van je website duidelijk en overzichtelijk is. Daarnaast is het belangrijk dat je pagina ook overzichtelijk is. Lappen tekst, zonder titels en een verkeerd lettertype? Daar haken bezoekers natuurlijk gelijk bij af. Zorg er dus voor dat je bij het opstellen van een pagina nadenkt over koppen en tussenkoppen, de grootte van het lettertype en witruimte. Dit zal je gebruiksvriendelijkheid een boost geven. De laadsnelheid van je website. Wat mij betreft het belangrijkste element om je gebruiksvriendelijkheid te verhogen. Ik heb het hiervoor ook al over gehad. Hoe sneller jouw website laad, hoe beter.

Usability onderzoek uitvoeren

Hoe weet je nu of je website gebruiksvriendelijk genoeg is? Dit kun je met verschillende Usability tools onderzoeken. Hiervoor is het belangrijk dat je de doelgroep benaderd en vraagt of zei een Usability test willen uitvoeren. Wanneer je Usability onderzoek uitvoert met mensen uit je doelgroep, is de kans groter dat je mee conversies maakt of omzet zal draaien wanneer je de feedback doorvoert in je website. Want uiteindelijk wil je dat je doelgroep de website gebruiksvriendelijk vind. Een Usability onderzoek zorgt er dus ook voor dat je weet waar de gebruikers van je website tegenaan lopen. En het verbeteren van je website zal er dus voor zorgen dat de eindgebruiker van je product tof dienst meer empathie met je bedrijf

Mis nooit een update.

Een relevante nieuwsbrief of aansprekende e-mailmarketing actie wordt goed gelezen en leidt al snel tot nieuwe business. In ons krachtige eigen e-mailsysteem kunnen we ontwerpen, schrijven, versturen, automatiseren en analyseren.

    Schrijf je in en ervaar ons krachtige eigen e-mailmarketing systeem.